viernes, 22 de abril de 2016

Incògnites d´un Sant Jordi

Exercici d´Escriptura Creativa

Marató de Laboratori de Lletres

 

Aquell Sant Jordi, les previsions d´èxit eren tan poques que hauria preferit quedar-me al llit.El sol entrava per la finestra i uns ocells piulaven ja de bon matí. Encara que una mica mandrós, em vaig llevar i vaig seguir la rutina repetida al llarg dels anys; cafè, premsa digital – més bé els titulars- i tot el que trobava a la xarxa em confirmava el meu sentiment inicial. Esperava una senyal, una trucada, un miserable whatsapp que em fes surtir del parany. I va arribar un soroll: el timbre de la porta que feia anys que volia canviar. Vaig creauar la sala i al obrir la porta, allí estava, l´Olga, amb una capsa de bombons de xocolata.
-      Em temia que t´agafaria pànic escènic – va dir amb un somriure mig dissimulat – T´he portat un detallet i me´n vaig corrent. Ens veiem a la parada.
A les dues hores ja estava feliç, exultant, pletòric. La cua davant meva amb el meu primer llibre, les dedicatòries afectuoses i el flaire de les flors em van fer recordar les previsions del matí. Passa com les del temps: de vegades es preveu plutja i vent i acabem amb un sol radiant. Si no surtim al carrer, mai ho sabrem. I així tot a la vida.
 
Inspirat per i dedicat a l´Olga, que en un moment delicat de la meva vida va fer exactament el que es descriu al relat.
 
El seminari va estar impartit per Carla Gràcia. Segons va comentar, hi ha dos tipus d´escriptor, l´intuïtiu i l´organitzat o racional – jo sóc dels segons – i hem de barrejar les dues formes d´escriure als nostres escrits. De quin tipus sou vosaltres?  
El primer exercici va ser d´escriptura intuïtiva. Carla ens va proposar una frase i a partir d´ella cadascun de nosaltres va escriure durant deu minuts sense esquema o idees prèvies. Us animo a fer-ho: 
 Aquell Sant Jordi, les previsions d´èxit eren tan poques que hauria preferit quedar-me al llit.
No s´han de fer trampes, posem el rellotge amb deu minuts i escrivim sense parar ni superar el temps: sense corregir, quasi sense pensar… per això també s´anomena escriptura automàtica (molt utilitzada per la generació beat, Jack Kerouac “On the Road”, per exemple, però no cal estar en “l´estat d´ànim creatiu” que aquesta generació predicava amb l´exemple). En quant a la correcció del text, cal esperar que hagi passat el moment creatiu. Com va dir Carla” És com un torn quan fem una peça de fang, si encara no està feta i posem un dit, es destrossa
Al acabar de llegir tots els fragments, Carla va resumir les eines per tal de poder escriure:
·         Informació
·         Descripcions
·         Diàlegs
·         Monòleg interior
·         Accions
El següent exercici va ser un d´escriptura racional. Seguint el següent esquema vam determinar entre tots els personatges, la trama, l´espai, el temps, les accions i els conflictes. És esencial l´evolució dels personatges perquè la narració sigui interessant i dinàmica. 
 
Història = personatges + accions + conflictes
 
 

1 comentario:

  1. És molt interessant aquest bloc, està ple de vida i força creativa.

    ResponderEliminar