sábado, 16 de abril de 2016

Xerrades Literàries: Novel.la


Biblioteca Josep Roig i Raventós

Cicle de xerrades: Veus de novel·la


12 gener 2016 per bibliotecajoseproigiraventos
Aquest dimecres 13 de gener a les 20:15h, té lloc a la Biblioteca Josep Roig i Raventós, un nou cicle de xerrades literàries a càrrec de l’Elena Cejas. En aquesta ocasió, parlarem de les Veus de novel·la.

Una resposta



Després de comentar esperits i temps literaris, ahir vam poder comprovar en la xerrada “Veus de novel.la” la importància del narrador com a personatge i fil conductor de la novel.la (amb diverses funcions (narrativa, comunicativa, controladora, testimonial, emotiva..) i una diferenciació clara segons el punt de vista exterior-interior (primera persona o intradiegètic; segona persona o autodiegètic i tercera persona o extradiegètic). Podem afegir al omniscient, testimoni, protagonista… el narrador “deficient” o “trampós”. Un exemple el podem trobar a “El Gran Gatsby” en que un personatge secundari – Nick Carraway- és una presència constant com a tercera part per conèixer tot el fets i ens podem preguntat fins a quin punt és un narrador satisfactori (tenint l´habilitat per que la resta de personatges confiïen en ell) o bé si nosaltres mateixos podem confiar en ell. ¿ Podem estar segurs de que ens digui la veritat, de que no ens expliqui solament el que li interessa o fins i tot de que ens enganyi? Fins a quin punt és gran “El Gran Gatsby”? En això està el poder de Nick com narrador.

Cicle de xerrades: El teixit de la novel·la

9 febrer 2016 per bibliotecajoseproigiraventos
Demàdimecres 10 de febrer a les 20:15, té lloc a la Biblioteca Josep Roig i Raventós el Cicle de xerrades literàries: El teixit de la novel·la, a càrrec de la filòloga Elena Cejas.

Una resposta



1.  a 13 febrer 2016 a 11:59 am  Javier Iborra

Aquesta setmana hem tingut l´oportunitat en la xerrada d´Elena Cejas a les Biblioteques de Sitges d´aprendre “ com es “vesteix” una novel.la a partir del “teixit” entès en un doble sentit: com a trama de la novel.la i teixit que conforma una peça de roba. Partim d´uns patrons, tallem la roba, li donem unes puntades i la posem al maniquí per comprovar com va quedant la nostra obra. Aquesta simbiosi entre literatura i teixit ja ve d´antic (els papirs egipcis, les elaborades pàgines dels Códexs Medievals) i ens porta a trobar diversos “teixits” o composicions que conformen l´estructura d´una novel.la (lineal, estructura en capses xineses, estructura en “matrioshka”, collage, estructura en espiral més o menys recargolada, circular, estructura de “patchwork”, en trames distintes, estructura d´iceberg, de gots comunicants, tècnica de la “muda” (en el sentit de canvi)…
 



Demà dimecres 10 de febrer a les 20:15, té lloc a la Biblioteca Josep Roig i Raventós el Cicle de xerrades literàries: El teixit de la novel·la, a càrrec de la filòloga Elena Cejas.

 
Aquesta setmana hem tingut l´oportunitat en la xerrada d´Elena Cejas  a les Biblioteques de Sitges d´aprendre “  com es “vesteix” una novel.la a partir del “teixit” entès en un doble sentit: com a trama de la novel.la i teixit que conforma una peça de roba. Partim d´uns patrons, tallem la roba, li donem unes puntades i la posem al maniquí per comprovar com va quedant la nostra obra. Aquesta simbiosi entre literatura i teixit ja ve d´antic (els papirs egipcis, les elaborades pàgines dels Códexs Medievals) i ens porta a trobar diversos “teixits” o composicions que conformen l´estructura d´una novel.la (lineal, estructura en capses xineses, estructura en “matrioshka”, collage, estructura en espiral més o menys recargolada, circular, estructura de “patchwork”, en trames distintes, estructura d´iceberg, de gots comunicants, tècnica de la “muda” (en el sentit de canvi)...

 

És aquesta diversitat “tèxtil” una eina fonamental de l´escriptor per atreure l´atenció (i per al lector, per comprendre millor l´obra i poder valorar l´estructura  #quefemalesbiblios

 

La forma tradicional – lineal- comença amb una introducció, passant per el nus i concloent amb el desenllaç. Encara que podem començar el relat a la mitat “in media res” (per exemple a “El Camino” de Miguel Delibes) de manera que entrem de forma immediata en l´acció, sense presentacions prèvies. També trobem “flashbacks” on el personatge rememora un fet del passat, així com temps cíclics, en què les històries personals es repeteixen i el text acaba com comença (Cien años de Soledad, per exemple).

 

Podem diferenciar també entre l´estructura interna (els aspectes interns són aquells que formen part del texte: tema, espai, acció, temps) així com l´externa (títol, introducció, pròleg, capítols, signes ortogràfics...). Així podem representar l´estructura d´una novel.la en un diagrama de punts en dos coordenades (capítols i intensitat), on des de la presentació o “analepsis” va pujant el nivell d´intensitat fins arribar a un clímax (fins i tot baixant a un anticlímax i tornat a pujar abans del desenllaç-) També podem trobar dintre de la seqüència subhistòries o accions que formen narracions generals o històries secundaries. És interessant el llibre d´Edwin Muir: “L´estructura de la novel.la” per tal d´aprofundir en la perspectiva interna i externa. .

 

En el cas de la novel.la d´aprenentatge (Golem, per exemple) trobem una situació inicial, un problema, un desenvolupament (en que el protagonista supera una sèrie de proves i poden aparèixer ajudants) i un desenllaç. 

 

Per altra banda, en la novel.la policíaca l´estructura tradicional (introducció, nus i desenllaç en què la solució és òbvia i indiscutible) ha evolucionat a principis “in media res”,finals oberts,  estructures inverses començant pel desenllaç (en que cadascuna de les escenes ens aporta informació nova). El elements tradicionals que podem trobar a les novel.les d´Agatha Christie (Poirot), Sir Arthur Conan Doyle (El perro de los Baskerville) , Georges Simenon (El gato) o fins i tot a la sèrie televisiva del Dr House són: enigma (un assassinat), detectiu, víctima, sospitosos, autor del crim i element de suspens e intriga. El protagonista és un arquetip heroic que triomfa gràcies a les seves facultats intel.lectuals i intuïció.

 

Per exemple a “La tristeza del Samurai” de Víctor Árbol, en què sense ànim de fer “spoiler”, coneixem d´entrada que l´advocada protagonista és a l´hospital ja casi a les acaballes, detinguda per haver ajudat a escapar a un pres i interrogada per la policia... com ha arribat fins aquí? És llavors la respota que l´autor ens va proporcionant amb una gran dosi d´intriga i un ànim intern de que no acabe la novel.la, ja que no volem com a lectors arribar fins al final: principi i final, la mort.

 

“La novel.la s´estructura en la història que porta dins”.György Lukacs. Teoria de la novel.la

No hay comentarios:

Publicar un comentario