sábado, 16 de abril de 2016

Xerrada Literària: "El meu veí escriptor"


 
Ja estem acostumats a les Xerrades d´Elena Cejas, ens ha fet descobrir la trama, els personatges, hem conegut millor “El nostre veí anglès” i aquest dimecres com al circ, “el más difícil todavía” vam fer una altra volta: xerrada “magistral” e igualment transgressora que l´autor. Tant que les felicitacions i els aplaudiments van ser el final d´una exposició al voltant de Cervantes: “El meu veí escriptor

 



La Xerrada va estar especialment dedicada a l´Eduard, que en la xerrada anterior sobre Shakespeare i els 400 anys de la seva mort (també de Cervantes) ens preguntava per què “El Quixot” és el prototip de la novel.la moderna. Aclarir que la finalitat de la xerrada no era “celebrar” la mort de Cervantes, sinó comentar i fer un homenatge – que curiosament no ha tingut el mateix ressó que els fets al Regne Unit amb l´altre veí – i sobre tot, com sempre, passar-ho d´allò més bé, amb l´humor i la personalitat de Cervantes.

 

Una posada en escena genial:
 



 

Cervantes és transgressor perquè va inventar ... el còctel. Sí, heu llegit bé, amb ingredients mesurats, amb proporcions exactes que no “pugen al cap”; Una imaginativa aproximació comparativa a la construcció literària.

 

Partint de la literatura precedent, els “Speculum Principes”, que eren obres fetes com a model per a un príncep o senyor feudal;  la picaresca, “La Celestina”, “El Lazarillo de Tormes”, novel.les curtes (gènere que Cervantes també va utilitzar a “Novelas Ejemplares”, encara que no era el seu registre, possiblement) trobem representants de les distintes condicions socials (cavallers, dames, bufons, “alcahuetes” com a personatges tipus predeterminats. Inclús Lope de Vega, “Monstruo de las tablas, Monarca de la Comedia” va fer servir la mateixa fórmula – si quelcom funciona, i es tractava d´omplir teatres, no cal canviar-ho, com els culebrots actuals- en els milers d´obres que es van representar. La característica comuna  es que els personatges no evolucionen: arriba fins i tot a “registrar” la fórmula en el “Nuevo arte de hacer comedias”. El mateix Cervantes també va intentar fer comèdies – un altre registre que possiblement no era el seu-. Es tractava d´un determinisme que deixava l´ésser humà predestinat, a les mans del “fatum”,  tant en la seva escala social com en la personal: no hi havia evolució psicològica de l´heroi.

 

I va arribar Cervantes amb la coctelera i va afegir els següents ingredients, tots ells ben mesurats i amb un resultat que l´han fet universal i model indiscutible de la novel.la moderna:

 

1.- Primer Ingredient. Tema. (Escena I: Elena amb somriure de complicitat a la tarima,  sentada al costat d´una taula on jeu una coctelera. Aboca una mica d´aigua a dintre... Sorpresa del públic. Segueix amb l´exposició. Ens anem recuperant de la sorpresa).

 

Acostumats a l´amor, l´honra, la picaresca... va ser la bogeria el eix fonamental de l´obra. Amb aquest eix és molt innovador, ja que ens proposa la bogeria del Quixot com a excusa per fer una ficció, per escriure una novel.la. El Quixot és llavors “un enginyós víctima d´una imaginació desbordada.

 

La Sàtira. Envoltats d´una Espanya Imperial, el Barroc... Cervantes és crític amb la societat, la política, la religió (exemple, la recepció d´ingents – i possiblement indecents en procedència - quantitats d´or que arribaven d´Amèrica que es gastaven en guerres on no es pagaven als soldats). “Con la Iglesia hemos topado, Sancho”: Cervantes critica l´excessiu poder de l´Església (a banda de cremar a la foguera, podia apartar administrativament als ciutadans, excomunicar...). Per això remarca el ideal de justícia, intel.ligència, seny, cordura, sentit comú, llibertat – no oblidem que venia precedit d´una època feudal – en figures de una escala social baixa i un antiheroi que proclama  “Yo sé quien soy” reafirmant el humanisme i la llibertat de l´home lliure. Es ressalta la llibertat individual com a llibertad de l´home, no depenent del desti o el hado.

 

“La libertad, Sancho, es uno de los más preciosos dones que a los hombres dieron los cielos; con ella no pueden igualarse los tesoros que encierra la tierra ni el mar encubre; por la libertadI así como por la honra se puede y debe aventurar la vida, y, por el contrario, el cautiverio es el mayor mal que puede venir a ...”


 

 

2.- Segon Ingredient. Personatges. (Escena II: Elena torna a abocar  aigua a la coctelera... la expectació en el públic va creixent. Nota del guionista: es tracta d´una ampolla d´aigua, estem en horari de tarda).

 

En la literatura anterior els personatges – nobles o murris- no evolucionen. Aquí el Quixot és un antiheroi amb un punt de vista contradictori del Món que pren distància de la figura tradicional del cavaller : en quan a la figura de l´escuder (alt, noble, jove) contraposat al Sancho, un jornaler baixet, gran, que es preocupa de cobrar  per escalar socialment. L´autèntica innovació és el que després s´ha vingut en anomenar l´”arc de transformació del personatge”, on tenim una “Sanchificació” del Quixot, que es fa més pessimista, més realista, i una “Quixotització” de Sancho, que va idealitzant-se, aspirant a una major llibertat e inclús a ser Governador de la seva Ínsula.



 

 

El personatge del Quixot dona forma al adjectiu “quixotesc” i va més enllà de l´autor, com si fos un ésser històric real, de la mateixa manera que l´Ulises de Joyce, Madame Bovary de Flaubert, Lolita de Nabokov...

 

3.- Tercer Ingredient. Temps i espai (Escena III: Dos cops secs d´aigua van a dintre de la coctelera. El còctel ja va prenent forma i el públic comença a estar impacient per tastar-lo)

 

El llenguatge emprat es veu enriquit per les sortides de l´antiheroi i el seu escuder, acció distorsionada jugant amb narrador, sustentant la novel.la amb diàlegs (tècnica clàssica) però afegint comicitat, acudits, punts d´humor, refranys “¡O moldito seas de Dios, Sancho! dijo á esta sazon D. Quijote: setenta mil satanases te lleven á ti y á tus refranes : una hora ha que los estás ensartando “exclama el al Capítol 43, després de tenir a Sancho tota la estona enllaçant un refrany darrere un altre.

 

4- Últims ingredients. Una mica d´intriga i el sentit aventurer, element modern de autèntica “road movie” (em va passar pel cap Thelma & Louise per la Manxa), històries dintre d´històries, imitacions d´elements cervantins imitats per altres autor i que ells torna a incorporar

 

A més a més d´uns bons ingredients, cal un bon cocteler, un creador com Cervantes. La personalitat de l´autor es reflecteix en una obra de maduresa, escrita als 58 anys, en la qual transmet tota la seva experiència de les seves altres obres, les seves lectures i la seva forma d´enfrontar-se a la vida.

 

Exemple. La Pastoreta Marcela. Es tracta d´un personatge amb clara influència de la novel.la pastoril, amb moltes reminiscències clàssiques (Plató):” Hízome el cielo, según vosotros decís, hermosa, y de tal manera que, sin ser poderosos a otra cosa, a que me améis os mueve mi hermosura; y, por el amor que me mostráis, decís, y aun queréis, que esté yo obligada a amaros. (...)Por el amor que me mostráis, decís, y aun queréis, que esté yo obligada a amaros. Yo conozco, con el natural entendimiento que Dios me ha dado, que todo lo hermoso es amable; mas no alcanzo que, por razón de ser amado, esté obligado lo que es amado por hermoso a amar a quien le ama” També son molt clares les influències de l´”Odissea”, Virgili, Cátulo (el treballar en l´administració imperial donava accés a moltes biblioteques).

 

Les aventures protagonitzades pel propi Cervantes, el seu controvertit pensament polític i religiós, les ferides de guerra, la dolenta relació amb l´Església (va ser excomunicat dos cops), el problemes en la seva vida professional encara que guardava les formes, la seva relació amb les dones, els viatges, les penúries econòmiques, són tots elements de maduresa que fan que l´autor del Quixot tingui un ric bagatge a la seva esquena. Va haver de fugir de Madrid per un duel, esclau cinc anys a Argel intentant escapar quatre cops i “rescatat” per la seva família, no va tenir una vida fàcil i plàcida, però sens dubte s´ho prenia amb humor, factor que es trasllada a la seva obra.

 

Destacar que encara que no va gaudir dels beneficis, en vida el Quixot va ser un veritable “best-seller”: l´aventura, el desenllaç inesperat, la resposta verbal a cada situació no determinista (veritat única) sinó amb vàries opcions, van fer que el Quixot fos després objecte de nombroses tesis.

 

·         Quasi tots els membres de la RAE l´han mencionat ens els seus discursos. Mario Vargas Llosa ( “transforma la ficció en història viva), Soledad Puértolas (que es fixa en els personatges secundaris femenins en el Quixot, Dulcinea, Marcela, Dorotea), Mario Serra, Carme Riera, Martí de Riquert, Fernando Savater,

·         Nombrosos autors l´han esmentat: Carlos Fuentes, García Márquez, Borges, Harold Bloom, Eduardo Mendoza...

·         Tenim una opinió contrària: Nabokov afirma que ni és el precedent e inici de la novel.la moderna.

·         També teories inversemblants, com la d´un autor alacantí, Joan Miquel Sirvent, que afirma que Shakespeare és en realitat Cervantes.

 

Hi ha moltes versions del Quixot, des de les més puristes (en llenguatge i estil) o les adaptades a una terminologia més actual. En algunes abunden els comentaris que dificulten la lectura (quasi hi ha més notes que text). Inclús va haver una iniciativa de fer un Quixot per Twitter (un Tweet per capítol).

 

I reprenent el concepte de veí, que vam aprendre a la Xerrada sobre el veí anglès. Amb un veí ens podem prendre un còctel, podem compartir moments íntims, acudits, refranys...

 

 

(Escena IV. Fin. Elena aboca el contingut de la coctelera al vas i se´l beu. La Xerrada li ha donat set. Les felicitacions, els aplaudiments i un excel.lent sabor de poca per haver tastat aquest còctel literari).

No hay comentarios:

Publicar un comentario